مجید کمالی نژاد
کشکول
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٠/۱۸ توسط مجید کمالی نژاد | نظرات ()

سوالات زیادی برای انسانها پیش می آید . سوال ممکن است برای یک فرد ، یک گروه ، یک جامعه ، و ...... یا برای تمام بشریت در تمام اعصار باشد ، فراوانی جمعیتی که سوالی را به صورت مشترک دارند نشانگر اهمیت آن سوال است ! یکی از سوالات اساسی که برای بشریت در تمام اعصــار بوده ،این است  که

 


  " انسان برای چه آفریده شده است ؟ "

   آن شعور برتری که این نظام عظیم و دقیق را آفریده و و قدرت و جلالش را در کوچکترین ذرات تشکیل دهنده موجودات تا بزرگترین کهکشانها می توان دید و هر امری که از او صادر میشود حکمتی ظریف دارد و خود فرموده : ومَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ     ( سوره حجر آیه 85 ) در پاسخ این سوال انسان می فرماید : وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ (سوره ذاریات آیه 56) ترجمه : و جنّ و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند.

در این آیه خداوند هدف از خلقت انسان و جن را عبودیت عنوان کرده است.

سؤالی که در اینجا به ذهن می آید این است که منظور از عبودیت چیست؟

آیا عبودیت تنها انجام مراسمی رسمی و رکوع و سجود و نماز و روزه و ... است ؟

حقیقت آن است که عبادت ظاهری دارد و باطنی ، نماز فقط یک افعال و اذکار صرف نیست ، روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست ، حج فقط طواف به دور یک خانه سنگی نیست .... در پس این افعال و اذکار بی نهایت معنی است و هر کس قدری از این معانی را درک می کند و آن حقیقت عبادت است که انسان را به تکامل می رساند

" عبد" از نظر لغت عرب به انسانى مى‏گویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده ‏اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزى نیست، و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمى‏دهد.

و به تعبیر دیگر " عبودیت" آن گونه که در متون لغت آمده اظهار آخرین درجه خضوع در برابر معبود است، و به همین دلیل تنها کسى مى‏تواند معبود باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسى جز خدا نیست

.: Weblog Themes By MihanTheme :.
درباره وبلاگ
مجید کمالی نژاد
موضوعات
 
آخرين مطالب
نويسندگان
آرشيو مطالب
صفحات جانبي




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.