مجید کمالی نژاد
کشکول
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٠/٢٠ توسط مجید کمالی نژاد | نظرات ()

خداوند برای رهبری امت اسلام بعد از پیامبر اکرم چه دستوری داده ؟ آیا ممکن است موضوع مهم رهبری مسکوت مانده باشد ؟!! آیا تعیین رهبری امت اسلام به عهده مردم ( تعدادی از مردم) گذاشته شده است ؟ (همانند خلافت خلیفه اول ) یا به انتصاب است (همانند خلیفه دوم واگرچنین حقی است چرا این حق را پیامبر برای خودش نداشت ...؟!!) یا .... پاسخ این سوال مهم را باید کجا یافت که بتوان کاملا به آن اطمینان داشت.

 

 

 


بهتر است اول به کلام الله مجید مراجعه کنیم .

یادداشت زیر برگرفته از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی در ارتباط با این موضوع است که تقدیم حضور عزیزتان می کنم .

                        

غدیــــر در قـــــرآن

سوره مائده آیه سوم :

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأزْلامِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لإثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ

گوشت مردار و خون و گوشت خوک و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده، مگر آنکه (به موقع بر آن حیوان برسید و) آنرا سر ببرید و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح شوند (همگی) بر شما حرام است و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان بوسیله چوبه‏های تیر مخصوص بخت آزمائی، تمام این اعمال فسق و گناه است - امروز کافران از (زوال) آئین شما مایوس شدند، بنابراین از آنها نترسید و از (مخالفت) من بترسید، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم - اما آنها که در حال گرسنگی دستشان بغذای دیگری نرسد و متمایل به گناه نباشند (مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند) خداوند آمرزنده و مهربان است .

 آیه سوم سوره مائده درباره گوشت های حلال و حرام می گوید امّا در بین آن ناگهان از روزی صحبت شده که بسیار مهم است و چهار ویژگی مهم در آن جمع است . (١_ کافران در آن روز از (زوال) اسلام مایوس شده اند. (٢_ دین کامل شده است. (٣_ نعمت خداوند تکامل یافته است. (۴ _ خداوند آیین اسلام را به عنوان آیین نهائی مردم جهان پذیرفته است .

قطعاً نزول این احکام در موردگوشت های حلال و حرام که ذکر شده واجد این همه اهمیت نیست ، نه باعث تکمیل دین است زیرا آخرین احکامی نبوده که بر پیامبر نازل شده و نه موضوعاتی است که باعث یاس کفار شود بلکه چیزی که سبب یاس کفار می شود فراهم ساختن پشتوانه محکمی برای آینده اسلام است .

برخی علمای اهل تسنن و تمام مفسران شیعه اعتقاد دارند روز مورد نظر در این آیه روز عید غدیر خم است زیرا تمام این چهار ویژگی در آن جمع است.

سوال :

 ما اعتقاد داریم آیه 67 از سوره مائده هم راجع به جریان غدیر خم است . پس چرا بین این دو آیه فاصله افتاده یکی آیه 3 و دیگری آیه 67 همین سوره ؟

یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس و الله لا یهدى القوم الکافرین (سوره مائده -آیه 67) .

 

«اى پیغمبر! برسان و تبلیغ کن به مردم آنچه را که از جانب پروردگارت به تو نازل شده است! و اگر نرسانى، رسالت پروردگارت را نرسانده‏اى! و خداوند تو را از مردم حفظ مى‏کند، و خداوند گروه کافران را هدایت نمى‏کند!»

پاسخ :

اولاً  می دانیم آیات قرآن و همچنین سوره های آن بر طبق تاریخ نزول جمع آوری نشده و ممکن است آیات مدنی را در لابلای سوره های مکی مشاهده کنیم ( البته طرز قرار گرفتن آیات هر سوره تنها به فرمان پیامبــــــــر (ص) بوده است . ثانیاً ممکن است قرار دادن آیه مربوط به غدیر در لابلای احکام مربوط به غذاهای حلال و حرام برای محافطت از تحریف _ حذف _ تغییر بوده باشد ، حوادثی که در آخرین ساعات عمر پیامبر واقع شد و مخالفت صریحی که از طرف بعضی افراد برای نوشتن وصیت نامه از طرف پیامبر به عمل آمد تا جایی که پیامبر را العیاذبالله به هذیان گویی متهم کردند شاهد گویائی است که برای انکار خلافت علی (ع) ، معاندان هیچ حد و مرزی قائل نبودند .

آیه ولایت

 

«اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»

«ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)

معروف است سائلی به مسجد آمد و کمک خواست .... وحضرت علی (ع) که در نماز و در رکوع بود با اشاره ای به سائل انگشترش را به او داد سپس آیه بالا بر پیامبر نازل شد.

منظور از ولی در آیه فوق ولایت  به معنی سرپرستی و تصرف و رهبری مادی و معنوی است به خصوص اینکه در ردیف ولایت خدا و پیامبر قرار گرفته و هر سه با یک جمله ادا شده است و در ابتدا هم با انما که به معنای انحصار است شروع نموده است امّا اینکه چرا ضمیر جمع الذین بکار برده شده یا بخاطر اهمیت موقعیت آن فرد و نقش موثری که در این کار داشته روشن شود و یا بخاطر آن است که حکم در شکل کلی عرضه شود اگرچه مصداق آن منحصر به یک فرد بوده باشد . در بسیاری از آیات قرآن ضمیر جمع به خداوند که احد و واحد است به عنوان تعظیم گفته شده است. برخی از اهل سنت ایراد گرفته اند که حضرت علی (ع) در نماز غرق می شده چطور متوجه سائل شده و انگشترش را به او داده ؟ گویا به این توجه ندارند که غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خود را از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و برای خدا نیست بر می گیرد

.: Weblog Themes By MihanTheme :.
درباره وبلاگ
مجید کمالی نژاد
موضوعات
 
آخرين مطالب
نويسندگان
آرشيو مطالب
صفحات جانبي




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.